spacer.png, 0 kB
fietsvakantie 2010, van Maastricht naar Orange dag 0

Zaterdag 19 juni, de reis begint.

Om een uur of zes stond ik op, na een onrustige nacht. Alle bagage was gepakt en hoefde alleen nog op de fiets bevestigd te worden. Wanneer dit gebeurd was kon ik opstappen voor de eerste etappe naar Utrecht. Uitgerekend dit weekend reden er geen treinen van Gouda aar Utrecht vanwege werkzaamheden aan het spoor, anders was ik naar Gouda gefietst en vandaar met de trein naar Utrecht gegaan. Het weer was namelijk niet bepaald denderend. Er stond windkracht zes uit het noordwesten en er werden fikse buien voorspeld. Na een flink ontbijt en een laatste check of ik niets vergeten was hing ik de tassen aan de fiets en om acht uur verliet ik mijn huisje om aan het avontuur te beginnen. Het zonnetje scheen, maar er waren al donkere wolken aan de horizon te zien. De wind was inderdaad heftig, gelukkig had ik hem vooral schuin achter. Alleen het stukje van Lopik naar Montfoort had ik hem vol op kop, de snelheid kon ik amper op 15 km/u houden. Bij Montfoort begon het ook wat te spetteren. Gelukkig niet al te heftg, en met mijn draai naar rechts, richting De Meern, kreeg ik de wind ook wat meer in de rug. Wat later begon de ellende. Vanaf De Meern waren er geen bordjes meer te zien die aangaven hoe je in Utrecht moest komen en dankzij de bouw van een nieuwbouwwijk werd het alemaal niet veel duidelijker. Wat heb ik zitten vloeken op de fiets, gelukkig heb ik het wel droog gehouden verder. Zeker 15 kilometer ben ik omgereden, dat zou op zich geen probleem zijn, ware het niet dat we om elf uur hadden afgesproken op het station en het zag er naar uit dat het moeilijk werd om die tijd te halen. Tot overmaat van ramp bleek dat ik een van de moertjes van mijn voordrager niet goed had aangedraaid. Twee kilometer voor het station knalde de moer los en natuurlijk was ie niet meer te vinden. Amper 50 kilometer op pad en nu al problemen..... Gelukkig haalde ik wel het afgesproken tijdstip. Nog geen vijf minuten na mijn aankomst op Utrecht Centraal kwam de trein uit Enschede, met daarin Lineke, aan op het station.

Na een kop koffie gingen we richting perron waar we op het laatste nippertje in een met Oranje supporters beladen trein naar Maastricht konden springen. Het eerste uur was niet erg gezellig. Er was amper plaats in het fietsgedeelte en tot overmaat van ramp moesten we steeds ruimte maken voor mensen die zo nodig naar het toilet moesten. Gelukkig werd het na Eindhoven een heel stuk rustiger, toen alle voetbalsupporters de trein verlieten om, zoals later bleek, de wedstrijd van het nederlands elftal in het PSV stadion te volgen. Rare jongens, die voetbalgekken.....Ook kon ik in de trein het probleem van de losgeschoten moer van de voordrager oplossen dankzij Lineke die zo slim was geweest om een bosje tie wraps mee te nemen.

Om 13:45 kwamen we aan in Maastricht, waar direct het zonnetje door de wolken brak, zodat we al gelijk ons eerste terrasje konden pakken. Niet dat het zo lekker warm was, maar we wilden zo graag :-). Na een half uurtje begonnen we onze eerste etappe naar Eijsden. Daar zouden we de eerste nacht op de camping doorbrengen. De camping (de Oosterdriessen) was snel gevonden en in de enige echte regenbui van die dag waren de tentjes snel opgezet. We zijn daarna nog even naar Eijsden gereden om boodschappen te doen. Eijsden bleek een dorp zonder centrum te zijn, althans, wij hebben het niet kunnen vinden. Gelukkig vonden we wel een Aldi en zowaar een fietsenwinkel waar Lineke nog twee bidons kon kopen. Die was ze in de haast van het pakken vergeten mee te nemen.

Omdat het niet bepaald warm was besloten we om na het eten naar de kantine te gaan waar een Limbra avond werd gehouden ter ere van de start van het seizoen. Een Limbra avond blijkt dus een muziekavond te zijn met Limburgse en Branbantse muziek. Het was best gezellig eigenlijk al waren we wel een beetje buitenbeentjes tussen al het oerhollandse "TROS muziekfeest op het plein met Jantje Smit en de rest van Volendam maar dan met zachte G" volk. Zonder twijfel heel leuke en gezellige mensen, maar wij hoorden er niet echt tussen. Nog een klein incidentje; Lineke was haar portemonnee plotseling kwijt. Nadat ze in de tent had gezocht en hem niet had kunnen vinden sloeg toch wel een beetje de paniek toe. Na een tweede zoekactie, waarbij Linekes tent bijna werd afgebroken en omgekeerd werd hij gelukkig toch gevonden.

Om een uur of elf kropen we moe in de slaapzakken. Hoewel het feestje in de kantine nog even doorging, met de daarbij horende herrie, hebben we allebei het einde niet bewust meegemaakt en hebben lekker geslapen. Helemaal klaar om op zondag dan echt te beginnen.

< Vorige   Volgende >
spacer.png, 0 kB

Joomla Template by Joomlashack
download joomla cms download joomla themes