spacer.png, 0 kB
Vakantie 2002 deel 1

Maandag 19 augustus 2002

‘K heb net m’n rugzak ingepakt. Het ding is niet te tillen. Dat wordt nog wat met het zoeken naar een geschikte camping en de verplaatsing naar dat kleine dorpje waar er weer opgestapt moet worden. Als het niet te duur is koop ik in Frankrijk wel bagagedragers en fietstassen. Nog even naar de Plus voor fotorolletjes en naar de Rabo voor een reisverzekering en om een uur of twee op weg naar Utrecht om op de bus te stappen.

Om 14.00 Met Adrie, Steef en Justin in de Opel op weg naar Utrecht. We zijn ruim op tijd gearriveerd en wachten bij de snackbar op de bus. Om 15.30 komt ‘ie aanrijden. De spullen ingeladen en om 15.45 vertrokken naar Millau. Twaalf man in de niet al te comfortabele bus. Om 16.20 begin ik me al een beetje te vervelen. Na Breda zet ik mijn discman op, nog 25 kilometer.

17.20. Vertrek uit Breda, het is bij 12 man/vrouw gebleven. Even gerookt, zal nog lastig worden, niet roken in de bus. Er zit een ouwe (ongeveer 55 jr.) Amsterdammer in de bus. Mijn hemel, wat kan die man lullen. We kregen net college in het uit elkaar halen en weer in elkaar zetten van een elektrische tandenborstel. En de bus schudt nog steeds. Waarom dit een slaapbus is begrijp ik niet. Het is in ieder geval geen dubbeldekker. Maakt ook niet uit, heb het best naar m’n zin met Dido op de discman.

20.50. Na diner in een zeer matig Belgisch wegrestaurant hebben we de franse grens overgestoken. Amsterdam geeft nu les in techniek van Shimano schakelsystemen. Heb even gepraat met wat mensen die de rondrit gaan doen. Volgend jaar misschien ook iets voor mij, maar nu eerst zien hoe mijn benen zich houden en stoppen met roken. Reis is nog niet vervelend.

Dinsdag 20 augustus

Om 7.00 gearriveerd in Millau. Het kleine Cycletoursbusje heeft mijn bagage naar de camping gebracht, waar ik nu (9.00) zit te wachten tot er een plaatsje vrijkomt. Vannacht goed geslapen, het was inderdaad een slaapbus. Amsterdam is lekker rustig gebleven. Ben nu wel moe en hoop dat ik snel mijn tentje op kan zetten. Plan voor vandaag is om eerst maar wat boodschappen te doen en vanmiddag een stukkie fietsen. De bergen zien er gevaarlijk uit.

12.00: De tent staat. Heb wel al mijn vindingrijkheid moeten gebruiken om een gebroken stok te repareren. En nu regent het, haha. Ach, wat kan het schelen, als dit het enige buitje van de vakantie is, so what. Ben Millau al in geweest. Heb een ‘grand café noir’ gedronken en twee chocoladebroodjes gekocht. Helaas kwamen er wel herinneringen aan vroeger naar boven. Mag niet vergeten dat ik zelf een geslaagde vakantie moet maken.

15.45: Het zonnetje schijnt meer dan uitbundig. Het zal zo’n 30°C zijn. Heb net boodschappen gedaan en zit nu aan een niet tegenvallend bakje instantkoffie. ’T Kon allemaal een stuk slechterJ. Wel zie ik wat stapelwolken, maar ’t is niet meer zoals vroeger, toen ik bang was voor het kleinste schapenwolkje.

19.00: Heb de rest van de middag bij de tent doorgebracht. Lekker lui, liggend op de slaapzak. Heb een flinke portie ravioli naar binnen gewerkt en sta nu op het punt om een peuk op te steken. Gaat lekker, dat stoppen met roken. Straks nog een bakkie, wat later een flesje Cahors (die hier overigens net zo duur is als thuis) en dan zit de eerste dag er alweer op. Misschien ga ik straks nog een stukje wandelen of buurten bij de cycletours mensen die morgen gaan vertrekken. Je hebt bij cycletours trouwens maar één dag corvee en ik moet potdorie elke dag afwassen!

Woensdag 21 augustus

Een goede nacht gehad, alleen gestoord door de ADT alarmcentrale die me meldde dat er alarm was bij de Therees. Ik heb gelijk maar even gemeld dat ik daar niet meer in dienst ben en dat het wel even duurt voor je van Millau naar Den Haag bent gereisd.

Om 7 uur wakker. Lekker rustig kopje koffie gezet, aan sanitaire verplichtingen voldaan en om een uur of 9 vertrokken voor een fietstochtje. Aan de oostkant van de Tarn naar Le Rozier gefietst. Daar een bakkie gedaan en toen de klim naar de Causse Noir begonnen. Het viel niet mee, drie kilometer haarspeldbochten zorgden er voor dat ik om 14.00 nog steeds een fantastisch uitzicht had op Le Rozier. Ben wel verschillende keren gestopt om even op adem te komen. De CGI-kaarten geven wel hoogtemeters aan maar geen stijgingspercentage aan. Later bleek (na bestudering van de Michelin-kaart) dat er wel mooi een stuk van meer dan 5% stijging tussenzat. Eenmaal op de causse hield het klimmen niet op. Soms even dalen, dan weer gevolgd door een vies klimmetje (2 keer meer dan 5%). Op zo’n 9 kilometer voor Millau was ik leeg. Even wat langer gerust en al snel kreeg ik de beloning voor mijn harde werk. Prachtige uitzichten en een heerlijke afdaling. Om 16.15 arriveerde ik weer op de camping.

Afstand 48.4 km.

Max. + 62 km.u.

Bah, nu nog boodschappen doen.

Donderdag 22 augustus

Om het verhaaltje van gisteren af te maken, boodschappen gedaan, een zowaar erg lekkere diepvriesmaaltijd gegeten, wandelingetje door Millau gemaakt en om ±23.30 in de slaapzak.

Verder met vandaag. Ik werd pas wakker om 8.00, maakte niet uit, want ik wilde vandaag een rustdag houden. Eerst rustig 3 koppen koffie gedronken en daarna Millau weer even in. Om een uur of twaalf was ik weer op de camping. Toch wilde ik nog een rustig ritje maken. Plan was om de Tarn te volgen naar Candas en daar bij de Tarn een rustig middagje te houden.

Bij Candas was er geen strandje of wat dan ook te vinden. En in mijn stomheid had gedacht geen eten nodig te hebben. De hele rit (16km.) was ik geen bakker of groenteboer tegengekomen, dus mijn maagje begon lekker te rommelen. Ik besloot maar om naar St. Rome de Tarn door te fietsen. Tijdens de vorige vakantie in deze omgeving hadden we in St. Rome al eens iets gegeten. Alleen herinnerde ik me niet dat er een klimmetje met 150 tot 200 meter hoogteverschil genomen moest worden om het centrum van het dorp te bereiken. Na veel puffen, hijgen en een paar korte pauzes plofte ik neer op een terras. Na een kop koffie, een tosti met heel veel kaas en een groot glas cola ging ik weer op pad. Klimmen, klimmen, klimmen tot zo’n 550 meter boven zeeniveau ( ik had geen zin om dezelfde weg terug te nemen). Veel rustpauzes en een heerlijk overzichtelijke afdaling brachten me terug in St. Georges de Luzencon EN bij de bakker. Daar twee heerlijke chocoladebroodjes met amandelspijs en twee sju’tjes gekocht. Daar kikkerde ik van op. En dat mocht ook wel, want het vervelendste van de dag stond me nog te wachten. Een klim van 200 meter langs de uitloper van de Causse Noir. De klim was nog niet eens het ergst, het verkeer was veel erger. Druk, en ook regelmatig passerende vrachtauto’s zorgden ervoor dat ik me niet bepaald veilig voelde. De afdaling naar Cresseils deed me dit echter weer snel vergeten. 70 stond er op de teller. Dat ik durfde te kijken verbaast me. Van Cresseils naar Millau was nog maar een kippenstukje. Op een terras heb ik mezelf getrakteerd op twee flinke Leffes en zit daar nu, na het eten dit verhaaltje te schrijven. Mijn geschrift wordt wel enigszins beneveld door het halve flesje wijn wat inmiddels ook naar binnen is gegleden!

Afstand 55 km.

Top 70 km/u

< Vorige   Volgende >
spacer.png, 0 kB

Joomla Template by Joomlashack
download joomla cms download joomla themes